IJsbreker Walvis

Grote machine revisie




Doelstelling

Bouw

Voortstuwing

Functies

Ijsbreken

Revisie

Behoud

Onderhoud

Agenda

maritieme evenementen

Links


In de winter van 79/80 deed zich een kans voor ijs te breken en kwam de WALVIS weer in actie. Zo te zien voldeden de installaties ondanks de lange rustperiode nog goed. Helaas was dit maar schijn, want op zo'n 500 meter voorbij de Oranjesluizen toen er kracht moest worden gezet om te breken, vielen de motoren stil.

De nog nieuwe machinist Geert Hendriksma spoedde zich naar de machinekamer en trof er een ravage aan, de WALVIS kon niet doorvaren; na een terplekke provisorisch uitgevoerde reparatie was het schip in staat op een motor naar haar ligplaats terug te sukkelen. Daar aangekomen bekeek de machinist de zaak opnieuw; er werden enige tijdelijke reparaties verricht, zodat de WALVIS voorlopig aan de gestelde normen kon voldoen.






Eind januari 1980 werd begonnen met het overhalen van motor 2, de slechtste van de drie. Er was niet veel goed meer aan; alles was vervuild of zat vast of was aangeslagen door vocht. Het duurde ca 6 weken voor motor 2 gerediveerd was en er proefgedraaid kon worden. Alles verliep prima. Aangestoken door dit succes werd begonnen aan de resterende motoren. Hiervoor werd de hulp ingeroepen van Herman Beumer en zelfs de directeur hielp een handje mee. Omstreeks half mei waren de motoren gereed en konden na stationair draaien middels proefvaarten getest worden.

De electrische bekabeling bleek ook niet meer in de allerbeste staat te zijn. De generatoren waren te slecht en moesten voor inspectie eruit gehaald worden. In 1 1 weken tijds de generatoren overhaald, de generatoren 2 en 3 gewassen, gekookt en opnieuw geïsoleerd. En generator 1 ook nog opnieuw gewikkeld. Dat de verwachtingen hoog gespannen waren tijdens de proefvaart valt te begrijpen, maar alles verliep vlekkeloos.

De WALVIS was zowel mechanisch als electrisch weer in orde.