Van Stoom naar Dieselmotor"




motorinbouw Stoomaandrijving was inmiddels onrendabel geworden en bij Machinefabriek Ehrens te Maasbracht werd de boot omgebouwd tot een dieselsleepboot. Er werd een 6 cyl GM tweetakt diesel (1944) geplaatst van het type 6-71 afkomstig van een "twinset" uit een Amerikaanse tank uit de 2e Wereldoorlog. De motor is linksdraaiend en er stond een "varken" (tank-koppeling) achter,  reductie 6 op 1. Dat stalen monster woog meer dan een ton!

Tevens werd er een voor die tijd comfortabel verblijf opgebouwd voor de de kapitein en zijn gezin. De boot werd geschikt gemaakt voor de Maas en de kanaalvaart op Belgie.
Onder kaptein Nol (Arnoldus) van Thull uit Maasbracht werd veel gevaren over de zuidnederlandse en belgische kanalen. Uiteindelijk verkocht hij de boot naar Antwerpen (Achiel van de Velde) voor sleepklussen in het havengebied. Later kwam de boot in handen van P H Wirges uit Kwaadmechelen.

Na vele omzwervingen heb ik in 1975 de boot in Zwolle van een oud-schipper gekocht en daarna werd begonnen met de omvangrijke reparaties met als doel de boot technisch vaarklaar te maken en toch het aanzicht van de jaren vijftig te behouden.

Na een grondige revisie in 1982 werd de GM herplaatst en van een nieuwe koppeling voorzien. Dat was nog een probleem vanwege de afwijkende maten van vliegwielhuis etc. Tevens werd er een 8 KW sterk aggregaat ingebouwd en centrale verwarming om ons verblijf aan boord te veraangenamen.