Reis door Vlaanderen 2009



Antwerpen

Na eesrt een dag verwaaid te hebben gelegen in Lage Zwaluwe waar de stormwind door de haven loeide, lagen we ook nog eens een dag of twee bij de volkeraksluis. Het was zo bar dat we midden in de nacht moesten verhalen naar de overkant om achter een dikke duwbak een oppertje te zoeken. scheepshond Lekko Onze hond heeft de omgeving weer onveilig gemaakt en menig konijn heeft zich rap moeten verschuilen in zijn hol... Toch leuk dat zo 'n beest zich zo goed aanpast aan boord en steeds weer nieuwsgierig is naar de volgende ligplek.

Vanuit Bergen op Zoom waar we ons uit het haventje wisten te goochelen zonder schade vertrokken we rap naar Antwerpen. Aan het begin van de haven even het FD nummer opgeven aan de centrale en met behulp van pc-navigo scharrelden we de haven door die wel wat wegheeft van een doolhof met al die 'dokken' links en rechts. Wat ons opviel was toch wel de redelijke drukke bedrijvigheid terwijl je in deze tijd toch zou verwachten dat alles op zijn gat zou liggen.
Bij het Straatsburgdok melden we ons weer af en hier blijkt dat we nog steeds als beroepsvaart staan ingeschreven en de man adviseert ons dat zo te laten. Dat zal ons later weer van pas komen want nu kun je dus van twee walletjes eten zoals dat bij ons heet. We mogen nu op plaatsen vastmaken waar de pleziervaart niet mag komen, daar staan tegenover dat de zondagsvaart taboe is..tenzij je een vignet koopt.
We slapen in het Lobroekdok wat eigenlijk meer een soort scheepskerkhof is. Zieltogend drijvend materiaal, smerige bende, half dichtgeslibt en een zesbaans snelweg boven je hoofd. Dat is dus snel slapen en weer even snel vertrekken.
Krappe boel daar dat eerste stukje van het Akbertkanaal en er varen schepen die net zo groot of nog groter lijken als het kanaal zelf. Passen en meten daar en we schutten later op in sluis Wijnechem waar we een nette kwitantie krijgen voor de rest van de reis.

Lier

Aanlegplaats stad Lier
Nog geen vijf km verder draaien we sluis Viersel in op weg naar de schone stad Lier waar een een paar dagen willen blijven. Maar het loopt al meteen fout want de sluismeester ziet onze kwitantie en zegt de woorden die we deze reis keer op keer zullen horen "allee, maar das nie goe!.. Da klopt nie, da moet opnieuw gemaakt worden" en hij zet zich achter het klavier om een nieuwe kwitantie uit de computer te trekken.
Hier ligt de scheiding der machten.. We gaan over van NV de scheepvaart als beheerder, naar de nv zeevaart etc..en die computers sporen niet met elkaar.
Dus.. we zetten de motor maar stop en terwijl de man met zijn computer vecht ligt de hele vaart letterlijk stil. Schepen roepen aan maar de man zegt onverstoorbaar "alee.. we hebben ier een administratief probleemke, kan nog een kwartierke duren" en hij vecht verder.
Eindelijk en met veel gefoezel en nog meer Windhoos-foutmeldingen slaagt hij erin een nieuwe "kwitans" te printen en mogen we verder. De stad Lier is beslist de moeite waard. Prima aanleg aan mooie steiger en heel betaabaar.

Lier
We bekijken alle bezienswaardigheden en draaien de was want hier is stroom en water. Dan rekenen we het tij uit en weten dat we met aflopend tij vanuit Sluis Duffel moeten vertrekken om tijdig bij het Zennegat te kunnen schutten naar het kanaal Leuve-Dijle.
Dat is dan voor ons laat in de middag en we scheuren met een bloedstollende snelheid de Nete af naar de kruising bij de "Koeiestaart" waar we een haakse draai moeten maken zonder op de zandbank te stranden.
Ik vaar een stuk door voorbij de grote palen en draai dan pas veilig op om volaan tegen de inmiddels sterke ebstroom de laatste km te maken tot de sluis die al voor ons open staat. Hier zitten we op de kruising van het kanaal met de Dijle die naar Mechelen doorloopt. sluis zennegat
We schutten samen met een tanker want de sluis is van het type "buiksas" met van die bolle zijden waar we precies inpassen.
Snel zijn we boven ( 5 m) waar we meteen weer in de burocratie verzijld raken want "Alee meneer, die kwitans is nie goe! Daor moeten we een nieuwe maken" waarna het ding resoluut ingenomen wordt. We krijgen een nieuwe als we terugkomen van Leuven.

Mechelen

We leggen een paar honderd meter verder aan op de ligplaats van de VVBHV, de vereniging waar Dirk zich sterk voor maakt.
Mooie rustige plek en we blijven hier een weekje om Mechelen te bekijken. Buiksluisjes
Op de fiets stropen we de omgeving af en het blijkt dat België een goed fietsland is, met kanttekening, dat wel. We worden vaak belaagd door de zogenaamde "wieler-terroristen" zoals men dat hier noemt.
Fiets je samen rustig langs de dreven, begint plots iemand ver achter je te schreeuwen en te fluiten dat je moet opsodemieteren en even later dendert daar een colonne van die terroristen niets ontziend langs of over je heen als je pech hebt. Die lui koersen zich hier de ganse dag op hun scherpe zadeltjes een impotentie en niets en niemand voor hun wielen is veilig. Opletten dus!

Tildonk

We beginnen dan aan het traject naar Leuven door een mooi kanaal met veel groen en een vijftal "buiksassen" waar we vlot doorheen komen. De bruggen worden op afstand bediend en dat gaat vlot. Eeven roepen en er wordt al gewipt. Voor en na iedere brug of sluis zijn ligplaatsen gemaakt, soms voor -een- soms voor meer vaartuigen.
We stoppen op aanraden net boven sluis Tildonk waar het bereomde cafe Maritiem te vinden is.
Hier kun je in een historisch verantwoorde sfeer je Trappist drinken een een "hammetje " eten, hun specialtiteit. Overigens is Tildonk een bekende plaats vanwege het enorme kloostercomplex waar menige zendeling voor de Congo is klaargestoomd..
We hebben nog even voor het Pinksterweekend want we hebben ons namens de VVBHV ingeschreven voor een mini-evenementje in Leuven.

Leuven

stad Leuven
Daar komen we aan mooi op tijd aan en worden daar als VIP's ontvangen.
Een week gratis liggen, stroom en water etc, feestavond en veel bezoekers want ons bootje trekt overal aandacht. Ik heb dan ook mijn infobord buiten staan anders blijf je de hele dag uitleggen..

Gezellige stad, heel veel te zien, veel cultuur en mijn neefje studeert hier en weet de weg. Wat kun je nog meer verlangen dus we zitten een avondje te bomen in Brouwerij Domus vanwaar ik weer vrolijk slingerend naar boord trap. Er schijnen hier 30.000 studenten te zitten.. Lijkt wel wat op de sfeer van Utrecht toen men nog in gebouwen in de stad gehuisvest was, voordat die "leerfabriek" de UIthof werd gebouwd..
De haven ligt aan de rand ven het centrum en je loopt zo overal de belangrijke gebouwen langs. Rond de haven veel vergane glorie.. oude brouwerijen en meelfabrieken die nu stuk voor stuk omgebouwd worden tot appartementsgebouwen in de dure sector.

Na een heerlijke tijd in de stadshaven, letterlijk onder de brouwlucht van de nieuwe brouwerij van "Stella-Artois" vertrekken we weer om terug naar Mechelen te gaan. Inmiddels hebben we een veeleisende gaste aan boord en dat betekent plannen hoe en waar vastmaken en wat kun je haar laten zien.. verder ben ik natuurlijk weer de butler, kok, gids en jeweetwel..
Weer terug in Mechelen zien we een mooie ligplek bij de Plaisancebruggen aan de Brusselse Poort. Vandaar loop je zo de stad in en we vinden een goed restaurant waar ik tevreden een lammetje bij zijn ribbetjes kan pakken.

Zennegat

We gaan we door en moeten nu weer door de Zennegatsluis het tijwater op naar sluis Duffel op de Nete. Het tij valt weer in de namiddag en weer de problemen met de "kwitantie". Na veel gedoe slaakt de man een wanhoopskreet en zegt dat ik de hele zaak maar mee moet nemen naar Viersel waar ze dat ding gemaakt hebben. Mooi, weer een patient voor een inrichting.. kanaal Herentals
We pikken het opkomende tij en zijn voor etenstijd in Duffel waar de sluiswachter naar mijn kwintans vraagt..
Ik zeg hem dat ik door moet naar Viersel omdat daar het probleem ligt maar hij zegt dat hij dat zo oplost en zowaar, een genie! en binnen 2 minuten heb ik een nieuwe kwitantie voor 1 euro 50.. en wat fooi, maar hoe dan???
Na wat studie zie ik ineens hoe slim die vent de regeltjes heeft omzeild om de zaak uit de printer te krijgen en dat moet ik onthouden! Subliem, dit is een prof...

Even later liggen we weer in Lier aan de lange gastensteiger. Van hier bellen we en taxi om de stad te doen en smiddags weer terug. Mooie stad omsloten door het tijwater van de Grote- en Kleine Nete, overzichtelijk en gezellig.
Hier ook weer het probleem van de wieler-terroristen en vooral de teken die de hond op zijn dageijkse wandelingen belagen.


En de hond zit vol teken. Zelden zoveel teken gezien als deze reis... Iedere dag halen we minstens 20 teken van de hond terwijl we toch echt op de brede paden blijven. Zou dat ook weer met het warmere klimaat te maken hebben dat ze nu zo talrijk zijn? We hebben toch weer een behoorlijk wintertje gehad zou ik zo zeggen.
Dan hebben we nog de eikenprocessierups.. overal worden we gewaarschuwd middels grote borden langs de weg. Daar moet je dus ook wegblijven...
Doe mij maar weer een Trappist.. en een taxi brengt onze gaste weer naar het station, rust aan boord.

Herentaals

Na Lier vertrekken we richting Abertkanaal en steken door naar het kanaal Herentaals-Bocholt.
We hebben een afspraak met Jan van Laer van de Johanna die meteen en ligplek voor ons regelt in het haventje van Geel. Klein maar met een grote gezellige kantine.
Maar voor we daar afmeren en jullie raden het al.. moet er in nieuwe "kwitans" gemaakt worden op sluis Herentaals en dat lukt weer eens niet. In wanhoop en met veel gescheld op die stomme computer stuurt hij ons door en daar had ik al op gerekend.
Straks boven sluis 1 kan ik weer op de enig geldige kwitatie varen die als eerste ies gemaakt in Wijnechem.. lachen dus..
De sluizen op dit heel mooie kanaal zijn op een krappe Kempenaarmaat en we schutten vlot door.

Dessel

Kanaalkruising Dessel

Na ons bezoek aan Geel nemen de de volgende 5 en gaan op de kruising bij Dessel liggen. Ruimte zat hier en je kunt hier fietsen en wandelen rond de Zilvermeren. Prachtig vakantiedoel zou ik zo zeggen.
Naast sluis 4 op de kruising is een reusachtige stalen toren gebouwd waar je met 217 treden erg hoog een fantastisch uitzicht hebt over de wijde omgeving. Er is ook een tentoonstelling ingericht in een ruimte aan de voet van de toren.
We eten s avonds aan boord van de bekende "pannenkoekenboot" die hier uitnodigend op de hoek ligt en het ruikt zo lekker benedenwinds.. Dat wordt dus met spek en gember met een Westmalle erbij..
Overal water om je heen, baggergaten waar zilverzand werd of nog wordt gewonnen. In een van de gaten is een jachthaven gerealiseerd, peperduur en voor de snelle jongens zag ik al. In de buurt kun je boodschappen doen mits je een fiets hebt..

gastronomie belgiƩ

Het leven in Belgie is niet makkelijk, afzien zou ik haast zeggen! Je moet af en toe even aanleggen aan een terrasje en als je de weg kwijt bent volg je de kabouters maar..
Morgen vertrekken we hier naar Blauwe Kei, nog 3 sluizen en dan is het spare-rips eten geblazen in een van de drie gelegenheden.. Daarna is het nog een vijftigtal km naar Lanklaar waar we onze opwachting maken voor het evenement "Lanklaar voor l'anker" zoals dat zo mooi heet. Dirk heeft er zjn handen aan vol hoorde ik al en ik moet zo effe bellen want ik zou een bak mee moeten nemen vanaf sluis 2 hoorde ik..

onderweg met ijsbrekerbak

Die bak blijkt een zogenaamde "ijsbreker" te zijn, een 14 meter lange bak met brede kop en smalle kont. Daarmee werd het ijs in het kanaal gebroken. Een sleepboot duwde die bak die dan op het ijs schoof en er doorheen zakte. Dat kreng is erg zwaar. Ik kan dat ding mee langszij nemen en pas op de centimeter in de sluis. Op naar Lanklaar!

tot zover een berichtje van onze "langzaamste" reis ooit..
gr FRank