IJsbreker Walvis

Ijsbreken met de Walvis



Doelstelling

Bouw

Voortstuwing

Functies

Ijsbreken

Revisie

Behoud

Agenda

maritieme evenementen

Links

Email


Vanaf haar maidentrip in 1950 werden door de WALVIS heel wat ijsklontjes gehakt om vaarroutes open te houden en om ijs in de kanalen tijdens het spuien te kunnen afvoeren. Zoals bijvoorbeeld in de winter van 1954, toen zij moeiteloos door een 40 cm dik ijsveld brak, dat de vaart in Den Helder belemmerde. Ook spoedde ze zich naar Alphen a.d. Rijn, Gouda, Alkmaar, Haarlem of waar dan ook; overal waar nog ijs lag kwam het schip, weliswaar na opdracht van de kanaalbeheerder in actie tot vreugde van de schippers die hierdoor uit hun isolement werden bevrijd, maar ook tot verdriet en woede van de jeugd die hun ijsbaan zagen stukbreken.






De winter van 81/82 was kort maar bar. Een van de spectaculairste klussen uit die winter gebeurde in januari 1982, toen er een verzoek kwam van machinefabriek EsmilHubert om twee pontons naar Stavoren te brengen.
Door een westerstorm had het kruiend ijs n.l. een ijsveld van twee tot drie km. breedte voor de haven van Stavoren gevormd. Bij de haveningang voor de spoorhaven, waaraan Machinefabriek Esmil-Hubert gelegen is, bevond zich zelfs een ijslaag tot op de bodem van ca 4 meter dikte.
Na een woelige reis vanwege de aflopende westerstorm kwam men vlak voor Stavoren in het ijsveld terecht; de ijsbrekers namen de pontons over en al brekend en slepend bereikten de schepen de haveningang. Men had niet overdreven: grote ijsbergen lagen voor de haveningang, die onwrikbaar vast leken te zitten. Terwijl de slepers en pontons achterbleven braken de WALVIS en de POOLVOS door het ijsveld naar de haveningang een brede geul. Bij de haveningang aangekomen begon het grote werk. Beurtelings beukten de ijsbrekers op de ijsrug, na ca 2 uur hard werken was de ijsrug gebroken. De sleep en slepers werden opgehaald en over de rug heen de haven ingetrokken.