Reis door Noord-Duitsland 2008 - deel 1




Vertrek

Gaan we weer. Deze keer met enige aarzeling want de gebeurtenissen van het vorige jaar staan nog redelijk vers in het geheugen. Toen zijn we letterlijk gestrand in de plaats Rheine aan het Dortmund-Emskanaal waar ik in het ziekenhuis belandde. Traumatische ervaring dat wel, boot achterlaten, vrouw en huisdieren repatriëren en dat terwijl ik als een gekooide tijger in dat ziekenhuisbed lag.
Maar goed, we gaan weer, Navigare est Vivere.!

Inmiddels is alles ingepakt en ik heb weer een flinke voorraad reservedelen en gereedschap ingeladen. Olie gebunkerd, ( da's effe slikken) smeerolievaatje gehaald, verf en ga zo maar door. Dan nog een kist medicijnen voor 3 maanden... Genoeg ingeblikte drank voor een maand of drie want in Duitsland heb je geen blik meer, alles is daar statiegeld.. en ga maar eens sjouwen met een boot vol leeggoed.
En dan die papierwinkel, de map met scheepsppapieren wordt steeds dikker lijkt het wel. Hoe was de lijfspreuk ook alweer? "Brussel maakt meer kapot dan je lief is" en zo is het.

Ons reisdoel is onbekend. We zitten met wat oudjes die afknappen en moeten dus wat in de buurt blijven wat niet wegneemt dat we zin hebben om eens richting Lübeck te gaan kijken of als het er niet van komt in ieder geval die mooie scheeppsift bij Lüneburg te zien.
Eerst maar eens naar Groningen en Delfzijl en door naar Leer. Dan het DEK op naar Lingen en Rheine en verder naar het Mittellandkanal. Dan kijken we even hoe de thuissituatie is, gaat dat goed dan gaan we naar het Oosten, Minden, Hannover en naar het Elbe-seitenkanal. Verder staat alles nog in de sterren.
Mijn vrouw moet weer het vertrouwen winnen na die ziekenhuisaffaire vorig jaar. Die heeft nog af en toe nachtmerries van die hektische tijd daar in Rheine. Nou ben ik afgelopen week naar twee bergrafenissen geweest en daar heb ik weer een flinke portie wierook en wijwater over me heen gehad, dus dat zal wel helpen denk ik dan. Je weet toch nooit vooraf waar je terecht komt.

Dan gaan er hier uit Cuijk nog een tweetal boten richting Berlijn, dus het kan zijn dat we elkaar onderweg nog tegenkomen. Wij gaan om de Noord, de anderen stampen liever 11 uur tegenstrooms de Rijn op naar Wesel. Vind ik zonde van de olie, die kun je beter gebruiken om op je gemak eens door Nederland te varen.
En dan is er rust.. heerlijk. Geen gezeur aan mijn kop en op last van de therapeut alleen maar lezen, slapen en uitrusten. Nou verveel ik me natuurlijk al gauw dus de verfpot zal weer open gaan en het is tijd om de boot te schilderen. Alleen even kijken of de Duitse wet het toestaat dat je langs het kanaal aan het schuren bent.. je weet maar nooit en een 'warnungsstrafe' is gauw opgedaan heb ik vorige reis al gemerkt.

De sluis uit, de Waal op rond de Pannerdense kop en de Ijssel af om via Zwolle en de polder door te varen naar Friesland en de stad Groningen. Allemaal bekende zaken waar we al zo veel malen gevaren hebben.
En dan liggen weer in Delfzijl voor de wal aan de stroom en water voor de broodnodige schoonmaak etc

Friesland

We hebben een mooie tocht gemaakt, dwars door nederland en met precies 32 vaaruren en 300 liter staan we in de startblokken om over te steken naar Emden en Leer. Het ging niet allemaal goed onderweg en ik heb de nodige technische problemen proberen te verhelpen. Nog 3 dagen in Marknesse gelegen om het aggregaat na te kijken maar de storing zit diep dus de tang is in de beveiliging gegaan. Dan maar met de hand uitzetten.. Hij start en loopt verder goed, maar laadt zijn eigen startaccu niet bij en de stopmagneet is defect..
In Hasselt lagen we weer een paar dagen voor nop als oud vaartuig.. en in Lemmer midden tussen het yachtvision-plastic was extreem duur.
De pomp van de poeptank zat verstopt maar om dat nou daar te repareren.. dan leg ik heel Lemmer plat.. haha..
Door naar Sneek. Wat is het daar prachtig geworden. Zeer goede sfeer, billik havengeld en stroom en allemaal vriendelijk volk. Via Groningen naar Delfzijl en ik kijk straks even de tijtabel na voor de oversteek naar Leer.
eems waterkering
We hebben wel weer pech want het DEK is gesloten tot 27 juni dus we kunnen niet via die route het Mittellandkanaal bereiken. Dat betekent dat ik weer over het Küstenkanaal (Oldenburg) naar Bremen moet en dan 140 km tegenstrooms de Weser op naar het Mittellandkanaal bij Minden.
Dat is een tegenvaller want nu moeten we nog een keer met tij werken naar Elsfeth over de Hunte en daar precies op de kentering de Weser op naar Bremen. Zal van te voren eerst de jachtensteiger bellen voor een plaatsje want het is wat drukker nou iedereen die kant uit moet. Mocht het niet lukken daar dan zei een schipper tegen me dat ik net boven de eerste wesersluis tegen het lage damwand kan liggen, Dan is het wel een stukje fietsen naar de stad maar ja..

Ik krijg mijn eerste gast daar in Bremen aan boord, dan neemt die maar een taxi.. Goed, tot zover het eerste stukje van de reis. Ik hoop dat we niet meer pech krijgen onderweg want dat kost veel tijd..

Leer

haven van Leer

Daar gaan we weer, Delfzijl uit en de Eems over en het is ditmaal zelfs erg stil en mooi weer. En geen last van die verrekte supersnelle catamaran passagiersboten die een geweldig gat in het water veroorzaken waar je zo met boot en al invalt. Na een uurtje of twee met een felle vloed liggen we in de mooie stad Leer.
Hier lig je altijd goed, vriendelijke mensen en met een historisch vaartuig heb je een streepje voor. Welkom bij oude bekenden en we varen later gelijk op met twee jachten naar Dörpen waar we het saaie kustenkanaal ingaan. Maar voor het zover is zijn we nog getuige van een ongeval in sluis Herbrum waar een van de jachten flinke schade oploopt door een fout van de sluiswachter die de veiligheidsbalk niet heeft opgehaald. Na afloop veel gedoe, politie, duikers, verzekring etc, maar de sluiswachter ontkent alles glashard en de verzekering zegt door te varen omdat ze een proces daar toch nooit kunnen winnen!! En dat met 4 getuigen. En mijn foto... tja effe wennen dit land.

Sluis Herbrum DEK

Wij varen door naar Oldenburg en wachten daar op tij, wat heel erg ongunstig uitkomt. Zo varen we pas in de middag naar Elsfeth aan de Weser en wachten daar ruim een uur op de kentering. Dan met volldampf tegen een laatste restje eb naar boven naar Bremen waar we pas om 19 uur in de mooie haven vastmaken.
We wachten hier op een gast die met de trein komt. Mooi tijd om boot te kuisen en de stad te bekijken. In een scheepswinkel zag ik zelfs Labskous liggen Wiebe!

Bremen

Wat een prachtige stad. Veel te beleven en we liggen hier vier dagen.
Dan is het weer tijd om verder te gaan de mooie rivier de Weser op. Er loopt behoorlijk wat stroom waar we tegenin moeten. Afsnijden van de bochten is riskant, we komen later een jacht tegen die over een krib is gegaan en nu met een wokkel vaart.
Prachtig landschap, kribben en zandstranden, mooie vergezichten, maar welke kant je ook uitkijkt, helaas zie je overal die zwaar gesubsidieerde krengen van windmolens, heel grote trouwens.

bremen

Het zit weer zwaar tegen want diverse sluizen zijn in reparatie en we moeten dan de kleine kamer hebben. Komt er dan net een 80 meter aan dan moet je er weer uit. Zo liggen we pas om 19 uur boven Döverden aan een steigertje. Je kunt daar overal overnachten. Mooie sfeer, absolute stilte met veel vogels om je heen, lange wandelingen met de hond. Wat een rust, ik voel me steeds beter worden..

Dan door naar Nienburg, waar ik een steiger op de kaart had aangetekend. Gat is 3 meter diep dus geen moeite om vast te maken. Leuke plaats met veel geschiedenis en vakwerkhuizen. We doen hier weer inkopen en gaan pas donderdag weer verder want we moeten naar Minden aan het Mittellandkanaal.
Twee andere boten uit Cuijk, waaronder de Triton van Rein liggen daar al en gaan door naar Hannover. We missen elkaar dus op een dag of zo. Zij gaan naar berlijn, wij gaan waar we uitkomen, zonder een vast plan met voorkeur voor Lübeck, maar..

Via "Minden verkehrsradio" horen we ieder uur de stremmingen op de marifoon en dat voorspelt niet veel goeds. Minden heeft stremmingen van een van de twee sluizen en het Elbeseitenkanaal waar we heen willen schijnt ook ergens tot midden juli dicht te zitten. Nog maar eens goed navragen wat daar loos ist,
Ik zit nu in Nienburg in een internetcafe achter een duits toetsenbord en dat is ook effe wennen.. sommige tekens staan ergens anders..
Goed, we maken iedere dag weer veel mee en ontmoeten leuke mensen onderweg. Nu nog de grijze golf maar ik verwacht komende maand weer veel jong volk, alhoewel, watersport stelt hier niet veel voor.
Vanavond ga ik even naar de WSA hier aan de overkant die met een mijnopruimings vaartuig met duikers bezig zijn de Weser uit te kammen voor de baggermolens komen om de zaak hier voor grote schepen klaar te maken. We trekken overal veel bekijks met de Hylke en oude rotten komen langs om herinneringen op te halen. Leuk is het om de mensen te vertellen over de vroegere sleepvaart, ze zijn erg geinteresseerd en meestal krijgen we een beste plek in een haventje,
Vanmiddag loop ik even naar een mooie houten sloep, een van de kapiteinssloepen van een opleidingsschip uit de jaren vijftig. Is door een groepje vrijwilligers totaal gerestaureerd en ze varen af en toe met betalende gasten. Interessant initiatief, net als de Admiraal Brummy uit Mionden die we eerder al eens ontmoet hebben. Veel meer komt er hier niet van de grond, oude schepen zijn schaars.

Nog geen geëmmer gehad met autoriteiten, laten we hopen dat dat zo blijft. Overigens zag ik in Bremen de vroegere Deo Volente liggen van wijlen Ome Piet. Er hing een NL vlag op maar ik meen gezien te hebben dat er een buitenlandse naam op stond. Was wat te ver weg om duidelijk te zien.

stoomsloep

Alles gaat hier heel rustig aan, geen stress, geen druk en we liggen vaak dagen op een mooie plek waar ik met onderhoud bezig ben en de voorkomende storingen probeer te verhelpen.
Net een nieuwe radio gemonteerd, oude was opgeblazen. Weet je hoeveel draadjes tegenwoordig aan die autoradios zitten?? gekkenwerk, maar ik kan er nu een usb stick met mijn eigen muziek mee afdraaien.. mooi die techniek. (zolang die werkt want electronica vertrouw ik niet verder dan ik een veugelpiano schoppen kan)

Weser

Vanuit Bremen zijn we de Weser opgevaren naar Nienburg en dan verder omhoog naar Minden. Wat een mooie rivier. Geen enkele spijt dat we die route moesten nemen. Veel mooier dan het DEK. Beneden kijk je over vlak land, uiterwaarden, kribben met zandstrandjes en boven wordt de rivier allengs smaller en zit je tegen de heuvels aan in de verte. Overblijfsel uit de ijstijd.
De sluizen werken redelijk vlot maar je moet je wel realiseren dat je als "sportboot" geen enkel recht hebt. Nou ja, uitwijkrecht heb je wel. Vrachtvaart gaat voor dus als het druk is kun je best uren wachten voor schutting en dan schiet de reis niet op. Wij draaiden vlot door de spannende 'schachtsleuse" van Minden met een groot verval, anderen net na ons moesten ruim 4 uur wachten tot de vrachtvaart "op" was en de sluiswachter eens een vriendelijk gebaar maakte. Anders lagen ze er nu nog denk ik. Men ziet je hier nog steeds als een "behinderung der schiffahrt".

We overnachtten bij een sluis ergens en ik fietste s avonds het dorpje in. Typisch duits aangeharkt dorpje en wat een sfeer! Daar ga je met plezier een kijkje nemen in die kleine gemeenschap met alles erop en eraan. Van Gästehaus en zimmer frei tot de popperige brandweer, de Puppenklinik, de voetbalclub en het dorpsplein met een winkeltje etc. Er was zelfs een Ooievaarmuseum gevestigd en een fietsveertje over de Weser voor de toeristen.
Dat zijn de plekken waar ik het liefste rondkijk want de de grote steden lijken allemaal op elkaar en overal vind je een C&A of Blokker.. Wil je een land leren kennen, ga dan de dorpjes in. En wil je mensen leren kennen, trek dan je ketelpak aan en je klompen en je word als gelijke beschouwd en iedereen accepeert je.
In Minden liggen we graag. Mooi stadje met veel cultuur en een goed winkelaanbod. De "Admiraal Brommy", die we onze vorige reis ontmoeten kwam toevallig ook weer eens langs. We zie onderweg wel diverse lokale initiatieven om oude schepen te behouden, maar niets lijkt georganiseerd. Alles is in handen van vaak een handvol enhousiaste mensen. Langs de Weser fietsend in Minden kom ik zowaar een echte "Schiffsmühle" tegen. Dat is een soort drijvend huis met een uithouder waartussen een scheprad draait. Dat ligt dan midden in de rivier op stroom en in het huis zit de maalderij met het hele mechaniek en de maalstenen. (zie foto's in deel 2)
Ik werd rondgeleid door een vrijwilliger en het hele zaakje draaide voortreffelijk. De boeren brachten vroeger hun graan met de roeiboot naar die drijvende molen. Onafhankelijk van de wind kan die molen altijd doordraaien. De scheepvaart had er weining last van want die werd langs de oever "getreideld", getrokken door paarden of mensen.

Elbe seitenkanal

Vanuit Minden zijn de het Mittellandkanal opgevaren in Oostelijke richting naar Hannover. Onze gast ging daar weer op de trein.. Wij bleven daar nog even om de was te doen. De stad kennen we uitgebreid en met de bus ben je zo in het centrum. Nog nooit zoveel luxe winkels gezien daar, op twee etages. Wat een dekadentie.. Wat de jachthavens betreft hier, die kunnen niet tippen aan wat wij in NL gewend zijn. Alles is oud, gammel en sanitair is maar zozo..

Door gaan we weer verder en kijken eens rond in Peine waar we een lekker plekje vinden met schaduw en de stoelen op de wal. Flinke bedrijvigheid daar en veel oud ijzer wordt daar gelost en met kleine treintjes weggereden.
Ik zie dan die schepen en denk bij mezelf dat die meteen ook wel in de smeltkroes kunnen. Wat een zootje vaart hier. Tsjechen, Polen, Duitsers met schepen van minimaal 50 jaar oud.
Dan komt er plots een goudhaantje langs en dat is altijd een NL schip. Keurig in de verf.. Enige wat jammer is dat zijn die prachtige oude motoren. Je zit hier echt s avonds voor je genoegen aan dek te luisteren naar die geluiden van de oude stampers of het nou een Deutz of Skoda is. Straks is het allemaal geschiedenis met dank aan Brussel.

In Braunschweig zitten we weer midden in de industrie maar even verderop bij km 202 ligt een diepe zwaaikom waar we een plekje weten bij een mooi dorp. Winkel om de hoek en Griek en Italiaans restaurant. We liggen hier wat rustiger en hobbelen minder dus we slapen beter..
En dan is de volgende stap het Elbe-Seitenkanal. Voor ons een nieuw gebied en we hebben op de kaart al een en ander bekeken. Ik voel er wel wat voor om die kuuroorden te bezoeken langs het kanaal. Daar zijn er een paar van. Zal wat worden wanneer ik daar een modderkuur of zo ga volgen...
Komen we ook langs de Lünenburger heide waar ik vroeger mijn diensttijd heb doorgebracht in de jaren zestig met de dreiging van de Koude Oorlog uit het Oosten. Dat waren andere tijden.