Luxemotor Iris

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Boekel »

ursus schreef:Langs- of dwarsscheepse laden/kastjes zou ik me niet zo druk om maken. Er zijn prima sluitmechanismen te verkrijgen die voorkomen dat de boel open vliegt bij een beetje helling. Het zijn vaak drukknoppen die niet uitsteken. Kan je er ook niet aan blijven hangen in een slingerende boot. Kijk maar eens op een willekeurig zeiljacht. :wink:
camper / caravan zelfbouw-zaken (hmmm moet een woord voor zijn) hebben ook groot assortiment in dit soort dingen. Mooi zijn van die greepjes die ingedrukt op slot zijn, en nog een keer indrukken dan komt ie naar buiten als greepje en is ie 'los'
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Klaver vier »

Boekel.Ik heb dergelijke slootjes in mijn boot,is inderdaat erg netjes, maar ze zijn niet sterk.Een paar jaar geleden zat ik op hemelsvaartdag op de randmeren met windkracht 6a7 ,ik heb een ladenkast met aan de onderste la gemonteerd het voorfront van de ladenkast,bovenop zo,n slotje.Ik was nog maar net op de randmeren of het slotje brak af,het is maar plastic,de laden schoven open en dicht en alles vloog over de vloer,veel servies goed kapot.Nu heb ik dwars voor de ladenkast en tevens de kastdeur voor de ijskast een r.v.s.pijp gemaakt zodat dit niet nog eens gebeurd.Ik had het weer erg onderschat,het ging veel meer tekeer als ik verwachte,gelukkig was mijn vrouw er niet bij want dan was het meteen de laatste keer geweest.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Bedankt voor de reacties.
Het worden dus plintladen.

Ondertussen heb ik de inbouwapparatuur besteld, het leek me beter om het thuis op te meten want de technische tekeningen op internet zijn erg summier. De keukenhandel is er duidelijk op gericht dat iedereen keukens heeft met standaardmaten. Daardoor blijft het natuurlijk wel betaalbaar.
Mijn vrouw gaat 2.5 weken op vakantie, dus zoveel tijd heb ik om te bouwen (en weer op te ruimen). Daarom moet ik zorgen dat er een goed plan is. Eventueel kan ik sommige laden later in de roef maken als er niet genoeg tijd is.

Voor het bovenkastje moet ik nog zoeken naar gebogen glazen deurtjes die maatgemaakt zijn, houd je bezig.
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wout.bij »

die slotjes heb je in verschillende kwaliteiten, met andere woorden, je hebt ze goedkoop en duur, die dure had ik op mijn vorige boot, met rvs binnenwerk, gingen echt nooit los door een beetje wind, nadeel is dat je een speciale frees moest hebben die het gat maakt waar het slot precies inpaste, maar een kennis was yachtjesbouwer dus :D :D :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Marie Christina »

En anders is een frees zo gehuurd, toch?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

De eerste dag zit er op:

Afbeelding

De wanden lagen nog open dus daar moesten plaatjes tegen aan gemaakt worden.
Elektra en sanitair op de juiste plek gemaakt.

Omdat de tijdelijke keuken nu weg is (en al het hout dat onder het gangboord stond) kan ik ook de ruimte fatsoenlijk opmeten. Het blijkt een paar cm ruimer, dat is altijd goed!
De zijwand loopt ook iets uit naar boven, scheelt 3 cm onderin. daar had ik geen rekening mee gehouden.

Afbeelding

De tijdelijke keuken is nu tijdelijke werkbank, lekker effectief gebruik.

Afbeelding

Zoveel mogelijk spul uit de woonkamer gehaald en de vloer bedekt met plastic en reststukken zeil.
De keuken wordt grotendeels uit MDF gemaakt, en dat werkt heel stoffig.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2082
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Luxemotor Iris

Bericht door KarelE »

Wouter schreef:De keuken wordt grotendeels uit MDF gemaakt, en dat werkt heel stoffig.
Daarmee heb je niets te veel gezegd. Ik heb eens een paar duizend sleuven in MDF gefreesd. Dan kan Festool nog zo stofvrij werken, een goed stofmasker (niet zo'n wit kapje met een stuk onderbroekenelastiek) is dan echt nodig! Zo gezond is dat MDF niet.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Dag 2 zit er op.
Met koningsdag nog in de benen heb ik er maar een half dagje van gemaakt. wel een goed moment om de betonnen ballast uit de vloer te trekken :)
Afbeelding

Vloerplaat eraf

Afbeelding

Betonblokken chirurgisch verwijderd, vloertje gemaakt waar de koelkast en afwasmachine komen, en weer dicht getimmerd.

Vrijdag werden de bamboe tafel / keuken bladen geleverd, maar het bleek de verkeerde kleur. Erg spijtig voor het timmerbedrijfje, maar het kan ook slecht aflopen omdat de juiste kleur voorlopig misschien niet meer te krijgen is.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Marie Christina »

Ik heb zojuist de foto's op pagina 1 nog even bekeken.
Wát een verschil!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Luxemotor Iris

Bericht door sambeek »

Ik meende dat op pag.1 juist de betonblokken weer terug had geplaatst, nu er weer uit? of vergis ik me nu. :roll:
groet Terpstra / SAMBEEK
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Vandaag ging het niet heel snel want ik vond dat ik met het moeilijkste stuk moest beginnen :)

Afbeelding

Twee kasten: aan SB komt de oven boven de afwasmachine, aan BB daarnaast komt de koelkast.

Afbeelding

Omdat de koelkast te hoog is om onder de tafel te passen moest ie een stuk de vloer in. Omdat ik dan toch een gat moest maken heb ik besloten om ernaast onder de afwasmachine een lade te maken. Vandaar dat er weer een paar betonblokken uit moesten.

Ik heb het idee dat als dit allemaal goed haaks staat de rest er makkelijker aangnouwd kan worden, dus daar neem ik even de tijd voor (het staat ook nog niet vast op de foto).

Overigens heb ik op aanraden van de buurman die timmerman is besloten geen plintlades te maken omdat de ruimtewinst beperkt is, en het een stuk moeilijker wordt om de keuken pas te krijgen
Evert
Berichten: 405
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Evert »

Ik heb de plintlades pas geplaatst toen de keuken af was. Ik heb wel standaard kasten gebruikt
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Eerst maar eens gepast of de apparatuur er in past:

Afbeelding

De rest van de dag rustig verder gezaagd:

Afbeelding

De plint voor het langsscheepse gedeelte zit er ook in.

Afbeelding

Dit is nog steeds per tekening :)
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Boekel »

Het is net tetris :)
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Veel "onzichtbaar" werk vandaag:

Afbeelding

Plinten gezet, de zijkant naast de gang was er al, maar moest op maat gemaakt worden.
Soms ben je een hele tijd aan het meten en passen, en dan kun je weer eens vrij snel doortimmeren.

Afbeelding

Aan de woonkamer kant zitten alle Tetris plankjes op hun plek :D
Ook vast de lade geleiders gepast en voorgeboord, dat scheelt later weer als er bladen opzitten en er minder ruimte is.

Met een beetje mazzel is morgen de buurman weer terug, dan kunnen we met zijn kraantje de betonblokken eruit trekken.
Plaats reactie