Menno's Modelhoekje

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Nog zo'n verhaal:
Photo-etched oppetjes.
€11,84 inclusief verzending per GLS.

Eens even denken, hoe kan ik het mijzelf wat moeilijker maken?
Ah, ik weet het al.
Ik ga figuurtjes, schaal 1:700, in de zwembaden en de whirpools plaatsen.
Anders zijn het ook maar gewoon blauwe vlekjes in een bruin dek.

Hup het www op en in Tsjechië een webshop gevonden die ze voor een alleszins redelijke prijs aanbiedt.
Ook de eerste die ze niet alleen op de site laat zien, maar ze ook daadwerkelijk verkoopt.
Zoals gebruikelijk probeerde ik het eerst in de stenen winkel ("Helaas, meneer.") vervolgens in de Nederlandse webwinkels, (Aha, daar heb ik er eentje -> klik -> "Dit artikel is momenteel niet op voorraad". (eventueel aangevuld met: "Het is onbekend wanneer dit artikel weer in het assortiment komt.")
ZET HET DAN NIET OP JE SITE!
Sorry, ik liet me even gaan...
Maar uiteindelijk gevonden.In Tsjechië.
Dus het benieuwde mij hoe het zou gaan.

Betalen per PayPal. (Mijn eerste keer.)
Bevestiging komt binnen, bedrag is afgeschreven van mijn bank, vervolgens een mail van de winkel dat er niets bijgeschreven is, screenprint van mijn bank dat het afgeschreven is, artikel wordt opgestuurd, bericht van mijn bank dat er een bedrag van PayPal teruggestort gaat worden (hallo, lezer. Blijft u even opletten? Probeer het te blijven volgen. Er komt nog meer.) Bedrag inderdaad retour, figuurtjes in de bus ontvangen, mail van de winkel dat er nog niets ontvangen is, uiteindelijk per IBAN betaald.
Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.
Tot zover mijn eerste ervaring met PayPal.
Laten we hopen dat het een uitzondering was, want met zo'n Pal hoef je geen enemy meer te hebben.

Afbeelding
Ergens op de wereld hebben vlijtige handjes die iniemienie figuurtjes van diverse kleuren voorzien en wat doet Menno?
Huppetee, huidkleur erover.
Ik denk namelijk niet dat het op de QM2 toegestaan is om gekleed te zwemmen.
It's just not a British thing to do.

Afbeelding
Zwembadjes gevuld met ModPodge.
Het grote zwembad had zeker 4 ingedoopte No1 penselen nodig, de jacuzzi's raakten precies vol met eentje.
Dus om nu te zeggen dat mijn ModPodge-voorraad nu significant in omvang gereduceerd is gaat wellicht wat ver.

Afbeelding
Hoewel rechtopstaand geplaatst (de grootste uitdaging was nog om ze van mijn pincet af te krijgen...) besloot menig zwemmer toch te gaan liggen.
Oh well...
Het is jouw cruise, jôh. Dan ga je toch liggen?
Overigens, die melk verandert in water.
Hard water, dat wel.

Afbeelding
En ik moet zeggen dat ik het de moeite waard vind.
Dat ziet er leuk uit>
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1445
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: wo nov 08, 2023 12:48 pm Tot zover mijn eerste ervaring met PayPal.
Wat jij beleefd hebt met je bank account koppelen aan PayPal komt bekend voor.
Ik doe dat anders.
Als ik iets wil kopen op internet ,en er moet betaald worden via PP , dan doe ik alsof ik iets bestel,maar zet de betaling niet door.
Ik zie dan wel het totale bedrag.
Dat bedrag ,meestal ietsje meer, boek ik met iDEAL naar mijn PayPal account ,en wacht ik effe.
Je krijgt dan een bevestiging van Paypal dat het bijgeboekt is.
Ik pak dan de bestelling weer op, en selecteer dan PayPal.
En betaal vanuit mijn tegoed op PayPal.
Nooit geen last meer gehad dat e.e.a. terug geboekt word naar je bank.
b.t.w, ik koppel mijn bank account niet aan PP.
Wil PP graag ,maar ik doe het niet.
Een andere bank vraagt mij ook niet ,om rekeningen van derden te gaan koppelen met de hunne.
Ik betaal internationaal al jaren met PayPal,het bevalt me op mijn manier uitstekend.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

hmm.
Ik geloof dat ik denk te hebben begrepen wat je vertelde. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Maar buurman, eh Revell, wat doet u nu?
Tot nu toe paste alles perféct.
Van de romp tot het kleinste radarantennetje.
Het kwam als vanzelf op de goede plek.

Afbeelding
En dan zo'n gezichtsbepalend onderdeel van het model als de voorkant van de accommodatie wordt in drie stukken geproduceerd die, eenmaal gemonteerd, twee hele lelijke naden achterlieten.
Gelukkig biedt mijn boot een oplossing: tweecomponentenplamuur van International.
Wordt keihard, hecht perfect en is naderhand, mits binnen twee dagen, prima schuurbaar.
Dus dat gaat wel goed komen.

Afbeelding

Afbeelding
Maar wat ga ik hier mee doen?
Het past voor geen meter!
Als ik dit opvul met plamuur is de hele vorm van dat stuk van het schip naar de vaantjes.
Dat is een gleuf van 4mm.
Met schaal 1:700.
4 x 700 = 2800.
Da's een gat van 2 meter 80!!
Stel je eens voor hoe dat er in het echt uit zou zien.

En het dek dan op de wanden van de accommodatie plaatsen?
Kan.
Maar dan verplaatst het probleem zich naar de schoorsteen.
Dan zweeft de bodem van de schoorsteen "2,80 m" boven het dek.
Of de onderrrand van de acommodatie zweeft dat boven het dek.

Normaal verzin ik overal wel wat op, maar hier weet ik even niets op.
Misschien doe ik ook wel wat fout, dat kan natuurlijk ook, maar als ik de handleiding bestudeer lijkt het er toch echt op van niet.
Suggesties zijn meer dan welkom.

Ooit bouwde ik als kind de Smit Rotterdam schaal 1:200 en wilde die van navigatieverlichting voorzien.
Dat kon toen niet.
De kleinste lampjes, want dat waren het (geen LEDs), waren zo groot als een rijstkorrel.
Mijn ouders waren bevriend met een horlogemaker in Groningen en die voorzag me van lampjes van een Casio LCD horloge.
Ze hebben jaren dienst gedaan.

Maar nu heb je ledjes ter grootte van een, tja wat zullen we eens zeggen, een splinter?
Zo eentje die je wel voelt, maar niet ziet?
En die kunnen op deze schaal prima dienst doen.

Afbeelding
Als ik zeg dat ik honderden foto's van de QM2 met verlichting op het www heb bekeken overdrijf ik niet.
Zo zag ik dat het voorste toplicht gewoon op het schavotje (dak van de brug) staat en de boordlichten achter het Cunardlogo op de zijkant.
Maar het achtertoplicht heb ik nergens kunnen ontdekken.
En ze móet er eentje hebben, aangezien ze ruim >50m is.

Afbeelding
En hoewel ik het niet op foto's heb gezien (op één foto zag ik op die plek wel een "pukkeltje" zitten) heb ik daarom maar besloten hem bovenaan op de schoorsteen te plaatsen.
Geen logische plek, gezien het feit dat dat ding dan in de rookgassen staat te walmen en dus binnen de kortste tijd smerig is en geen licht meer levert, maar ik kan echt geen andere, logischer, plek bedenken.
Bovendien voldoet het licht op deze manier aan de wet die stelt dat hij in lijn met én hoger moet staan dan het voorste toplicht en niet belemmerd wordt door obstakels.
Wie het weet mag het zeggen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Sorry, Revell.
Het lag niet aan jullie. (Leek me ook eigenlijk sterk. Vroeger wilde er nog wel eens iets missen aan de pasvorm van Revell modellen, maar tegenwoordig vind ik het juist uitstekend.)

De situatie noopte mij om alles voorzichtig weer uit elkaar te halen en toen viel het muntje.
Omdat de onderdelen zo herkenbaar zijn heb ik nooit gekeken naar het nummer van de onderdelen en waar ze in de handleiding aangeduid werden.
Ik had de BB zijde aan SB geplakt en andersom.
Het viel me op dat er in het dek een knik zat en dat die niet samenviel met de plaats waar de accommodatie een knik kreeg.

Afbeelding
Na het omdraaien paste het precies.

Afbeelding
Beetje bijplekken met wat verf en dan is dit kiertje weer verdwenen.

RTFM zeggen ze dan....

Afbeelding
Even de dichtgelopen raampjes nog ontdoen van verf, maar de voorkant ben ik wel tevreden over, zo.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Momenteel vooral aan de soldeer om de navigatieledjes werkend te maken.

Afbeelding
Niettemin ook begonnen aan de reddingsbootjes voor de SB zijde begonnen, die uit drie laagjes bestaan: onderwaterschip, raampjes, bovendek/-bouw.
Ook om de zinnen wat te verzetten, aangezien ik (dat moge bekend zijn) geen ster ben in elektra.
Al solderend raak ik dan de draad ( :!: :) ) kwijt, moet de zaak letterlijk even laten rusten en ga de volgende dag weer verder.
Op dit moment is de puzzel om de toplichtjes van een stekkertje te voorzien omdat de bovenbouw van het onderwaterschip moet af kunnen, maar ze toch aan te sluiten op de schakelaar die in het onderste gedeelte zit.

Maar geen nood.
Ik moet er letterlijk een nachtje over slapen.
Velen zullen nu zeggen: schakelaar tussen het andere stekkertje solderen en klaar ben je.
En dan hebben ze gelijk.
Maar waar en hoe, dat moet ik even zien.
Twee draadjes van het BB licht, twee draadjes van SB licht, twee van het heklicht, twee van het stekkertje en dat moet dan weer allemaal op het schakelaartje aangesloten worden.

That's a lot to consider voor een brein met dyscalculie.
Maar alles sal reg kom.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door sailor wim »

Toch knap Menno wat je ons laat zien.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Ik vind elk bootje leuk om te bouwen, maar deze is wel een heel fijne, Wim.
Schaal is mooi klein, maar net nog groot genoeg om te kunnen detailleren.
(Of is het nou net andersom: grote schaal is kleine boot? )
Alles past ook nog eens prachtig.(Ja, óók dat dek bij de schoorsteen 8) )

Echt een genot om aan te werken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Richard van den Berg »

En mee te lezen.
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Gheghe. Dank je.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Mèh.
Da's weer even zo'n #€% momentje.

Eindelijk uitgedokterd hoe al die draadjes bij- en aan elkaar dienen te komen, alle draadjes aan elkaar gemeubeld, wil je één van die draadjes aan de schakelaar solderen smelt de schakelaar onder je soldeerbout weg.

En dat was geen megawatt bout.
Gewoon een 15W boutje die bedóeld is voor dit soort klusjes.
Kan ik voor een schakelaartje van 65ct weer helemaal naar Groningen.
Parkeerkosten zijn hoger dan de aanschaf.
En dat terwijl ik drie dagen geleden nog in die winkel was .
Wist je dingen (soms) maar van tevoren.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op vr nov 17, 2023 3:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1152
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Twei Woiven »

Solderen is een kunstje, en het toverwoord is heet en snel.
Een 15W boutje kan er soms te lang over doen om iets voldoende warm te krijgen waardoor het geheel te heet wordt.
Een 50W boutje maakt het sneller plaatselijk heet waardoor je sneller tin kan toevoegen en dus de warmte minder kans heeft om door te trekken naar andere delen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Nou, dit ging met een 15W boutje ook razendsnel, Jinny.
Ik hield hem er tegen en (dat moet ik even gokken, ik had er geen stopwatch naast liggen) twee seconden later viel het lipje van de schakelaar al om.
Maar goed, helemaal verbazend is het ook weer niet.
Het was een schakelaartje van een onbekend merk van 65 cent (de schakelaar was 65 ct. Niet het merk. :) ), made in ?? (Stond er niet eens op of bij.)
Die Made in Germany schakelaar die ze ook hadden was drie euro duurder.
Maar die ga ik nu wel halen...

Maar ik snap wat je bedoelt.
En meestal lukt het me ook prima.
Gewoon een gevalletje pech gehad.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Kan je iets te mooi willen doen in de modelbouw?
Ja dat kan.

Afbeelding
Ik had alle Davits uitgeboord, remember?
Wel, in deze fase van de bouw blijkt dat die gaten niet voor niks dicht zaten.

Afbeelding
Aan de craddle waar de reddingsboten op rusten zit een nokje.
Die hoort te vallen in een nisje die nu dus niet meer in de Davit zit.
Goed, het nokje past ook wel in het gat dat er nu zit, maar het is nu wel een kunst om hem goed te laten blijven zitten.
Maar ook hier sal alles reg kom.

(Sorry voor de wat wazige foto's, maar mijn foontje wist niet waar hij nu precies op moest focussen.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Menno's Modelhoekje

Bericht door Marie Christina »

Kijk, toch gelukt.

Afbeelding
Even iets aan de toplichtjes doen.
Ze horen ook iets beter zichtbaar te zijn dan de boordlichten, maar het moeten geen schijnwerpers zijn.

Afbeelding
Ziet er wel mooi uit.
Dat dan weer wel.

Afbeelding
Het heklicht kun je gebruiken voor nachtvissen: daar komen ze wel op af.:D

Als met al ben ik wel tevreden: het werkt.
En geloof me, da's best een prestatie voor een elektrobeet als ik.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie