quichot schreef: ↑vr nov 02, 2018 4:21 pm
Je kunt overvallen worden door mist. Zeker op IJssel- en Markermeer. Dan is het prettig als je je kunt redden als recreant.
Ik vond die sommetjes leuk om te doen toen ik het eenmaal begreep. Maar of ik het nu nóg zou kunnen?
Als recreant op ruim water met mist pak je een GPS. Sterker nog: ook zonder mist, want je weet dan elke seconde waar je zit, op een paar meter nauwkeurig. En dus ook de juiste koers naar je doel.
En als je die GPS niet hebt (wat ik niet begrijp): Elke smartphone heeft zo'n ding aan boord. Met bijvoorbeeld de ANWB vaar app kom je altijd aan de wal.
Met slecht zicht heb je bovendien niets aan die sommetjes.
En hoe leuk die sommetjes voor sommigen ook zijn: Elk sommetje dat je moet maken om te weten waar je bent is er één te veel. Want sommetjes geven aanleiding tot fouten, zeker als je in de stress zit.
Mijn grote bezwaar tegen dat navigatiedeel van VBII is dat het schijnzekerheid geeft, die al 20 jaar niet meer nodig is.
Veel mensen vinden het lastig, zeker lastig te onthouden.
En voor één van de twee doelgroepen: sneller dan 20 km/uur is het bovendien volledig onbruikbaar. Hoe had je gedacht op een snelle RIB op een knobbelig IJsselmeer peilingen te nemen op kerktorens en daarmee een positie te bepalen met een papieren kaart, potlood, pleinschaal, passer? Ik kan het me niet voorstellen.
Toch is dat een snel groeiende doelgooep: Bij ieder roeievenement en dinghy-zeilevenement op groot water is tegenwoordig op ruime schaal "rescue" aanwezig. Allemaal sneller dan 20 km/uur, dus VBII-plichtig. Allemaal getergd met nutteloze ballast.
"Ja, maar als je GPS uitvalt", zegt VAMEX in haar commentaar. "Dan neem je een andere, of je smartphone of een tablet," is mijn reactie. "Je gaat dan zeker niet op zoek naar potlood, pleinschaal, passer, gummetje."
"Ja, maar voor het begrip van de GPS moet je die kennis wel hebben". Daarmee bewijst VAMEX dat ze de GPS navigatie niet begrijpt. En dat is ook te zien aan de GPS-vragen in het examen.